طراحی محوطه” تجاری خوب بخشی از فرم و عملکرد کلی ساختمان است. طراحی باید ظاهر و تصویر کلی ساختمان شما را بهبود بخشد، اما عناصر طراحی باید یک هدف کاربردی نیز داشته باشند. برای اینکه چشم انداز برای شما کارساز باشد، به این فکر کنید که می خواهید مردم با ملک شما چگونه تعامل داشته باشند و می خواهید آنها در مورد کسب و کار شما چه فکری داشته باشند.

نتقال پیام درست

 کسب و کار یا ساختمان شما دارای یک نام تجاری و یک هدف است که طراحی محوطه باید منطبق با آن انجام شود. اگر می‌خواهید تصویری را به مردم منتقل کنید که تسکین‌دهنده، شفابخش، پایدار، سرگرم‌کننده، حرفه‌ای یا آینده‌نگر باشد، عناصر محوطه ای وجود دارند که می‌توانند این کار را به درستی انجام دهند.به عنوان مثال می توان به فواره های آّب برای فضاهای سرگرم کننده در فضای باز،چمن‌های بومی و کاشت‌های گل‌های وحشی و بام‌های سبز برای ساختمان‌های متمرکز بر پایداری و یا طرح‌های هندسی مینیمالیستی گیاهان برای کسب‌وکارهای هیجان‌انگیز اشاره کرد.

به مردم کمک کنید تا با کسب و کار شما درگیر شوند

  طراحی محوطه ی شما می تواند افراد را تشویق کند که با کسب و کار شما درگیر شوند. اگر نیمکت ها، میز و صندلی ها، فواره ها و دیوارهای کم ارتفاع را برای نشستن به محوطه ی تجاری اضافه کنید، مردم علاوه بر لذت بردن از محوطه،با کسب و کار شما نیز آشنا می شوند.بسیاری از محل های تجاری،با ایجاد فضاهایی برای نشستن و استراحت در فضای باز ، برای نگه داشتن بیشتر مردم در آن فضا ، به موفقیت دست یافته‌اند. 

هدایت مردم به سمت ورودی

اکثر کسب و کارها می خواهند مردم را به ورودی ها هدایت کنند و این کار را می توان با برجسته کردن نقاط ورودی با گیاهان و درختان، با ایجاد مسیرها و گذرگاه های پوشیده از درختچه ها یا درختان، یا با استفاده از ویژگی های دیوارهای آجری یا سنگی انجام داد. این عناصر علاوه بر انجام یک عملکرد مهم، مناظر بصری جسورانه ای را نیز ایجاد می کنند. 

جذب مشتری

 اگر طراحی محوطه شما مکان هایی برای نشستن ارائه دهد که احساس دعوت را به مشتری القا کند ، می توانید افراد را به سمت کسب و کار خود جذب کنید.

برجسته سازی معماری

 زمان و تفکر زیادی صرف معماری یک ساختمان می شود، اما داستان نباید به همین جا ختم شود. شما می توانید ساختمان خود را با طراحی محوطه ی حرفه ای برجسته کنید. با انتخاب رنگ و بافت دقیق جلوی ورودی را جذاب کنید و مسیر ورودی را با خطوط درختان و درختچه ها برجسته کنید. طراحی محوطه با گیاهان، از جمله دیوارهای سبز، می تواند به حیاط ها جذابیت بیشتری بدهد. 

حفظ آب و انرژی

 می توانید محوطه خود را به گونه ای طراحی کنید که با سایه اندازی ساختمان خود در تابستان و جلوگیری از بادهای تند در زمستان به صرفه جویی در انرژی کمک کند. افزودن بام سبز به ساختمان شما به کنترل جریان آب کمک می کند و هزینه های گرمایش و سرمایش را کاهش می دهد.

هنگامی که به طراحی فکر می کنید، با در نظر گرفتن قرارگیری و مقیاس درختان و درختچه ها، به چشم انداز شما در بلوغ نگاه کنید. درک درستی از سطح تعمیر و نگهداری که با طرحی که انتخاب می کنید، داشته باشید. مطمئن شوید که می‌توانید آن را سالم و زیبا نگه دارید یا یک قرارداد تعمیر و نگهداری در نظر بگیرید و مراقبت مسیریابی را به متخصصان بسپارید. یک متخصص چشم انداز همچنین می تواند در مورد گیاهان و درختان نگهداری کمتر و گیاهانی که به ارائه مزایای عملکردی مورد نظر شما کمک می کند، به شما توصیه کند.

نکات مهمی که در هنگام طراحی محوطه باید به آن توجه کنید

چه کسی از حیاط شما استفاده خواهد کرد؟

قبل از طراحی محوطه خود ، به این فکر کنید که چه کسی از حیاط شما استفاده خواهد کرد و چگونه از آن استفاده خواهد کرد. آیا کودکان از حیاط شما استفاده خواهند کرد؟ ایا شماحیوان خانگی دارید؟ آیا می خواهید از حیاط خود برای سرگرمی در فضای باز استفاده کنید؟ به یاد داشته باشید که می توانید با استفاده از کاشت های استراتژیک و مناظر سخت، فضاهای مختلفی را برای استفاده های مختلف در محوطه خود ایجاد کنید.

از آنجایی که از حیاط خود استفاده و نگهداری می کنید (یا شخصی را برای نگهداری آن استخدام می کنید) سبک و بودجه نگهداری خود را در نظر بگیرید و در این زمینه تا می توانید واقع بین باشید.اینکه چقدر زمان باید برای طراحی محوطه خود بگذارید؟یا اگر وقت ندارید، آیا پول کافی خواهید داشت که آن را به شخص دیگری بدهید تا طراحی محوطه شما را انجام دهد؟چقدر باید روی چشم انداز خود سرمایه گذاری کنید؟ تعیین پاسخ به این سؤالات به اطمینان از موفقیت چشم انداز شما در منظره ی ساختمان کمک می کند.

کاشت خود را ساختار دهید
هنگام انتخاب گیاهان، سطوح بصری مختلف را در نظر بگیرید.

برای مثال فاصله گیاهان از یکدیگر را در نظر بگیرید که گیاهان مختلف بایستی چقدر از هم فاصله داشته باشند و محل قرار گیری آن ها باید به چه صورت باشد(به طور کلی گیاهان بزرگتر در پشت گیاهان کوچکتر قرار می گیرند)

تکرار اشکال و ساختارهای مشابه در باغ شما به ساخت نمای یکپارچه و منسجم کمک می کند

به جزئیات توجه کنید
گیاهان، مناظر سخت و تزیینات باغ همه جزئیات بصری خاص خود را دارند، از اشکال و نقوش مختلف گرفته تا مجموعه ای از رنگ ها و بافت ها. با فکر کردن به اینکه چگونه می توان از این جزئیات بصری برای تکمیل و تضاد یکدیگر استفاده کرد، می توانید منظره ای منسجم و فریبنده ایجاد کنید.

در طراحی محوطه ، فقط به تصاویر بصری فکر نکنید. با در نظر گرفتن رایحه گیاهانی که برای منظره خود انتخاب می کنید، می تواند تجربه ای رضایت بخش تر را برای کسانی که در محوطه ی شما حضور دارند رقم بزنید.به این فکر کنید که گلها چه زمانی شکوفه می دهند و معطر می شوند و همچنین به این فکر کنید که چه رایحه هایی مکمل یکدیگر هستند و چه رایحه هایی با یکدیگر تداخل دارند.

حیاط های کوچک
وقتی محوطه ای کوچک دارید، جزئیات بسیار مهم هستند ، به این فکر کنید که چگونه می توانید با استفاده از کل حیاط از ابعاد کوچک آن نهایت استفاده را ببرید.

به جای اینکه حیاط خود را به یک پاسیو، چمن و باغ تقسیم کنید، به مهم ترین ویژگی هایی که می خواهید داشته باشید فکر کنید و سعی کنید آنها را در گوشه و کنار زمین قرار دهید. به عنوان مثال،در گوشه ای از زمین خود، می توانید یک باغ عمودی به همراه چند تخت باغچه برای سبزیجات نصب کنید.

راه های دیگر برای به حداکثر رساندن فضای خود و بزرگتر نشان دادن حیاط عبارتند از:

کاشت رنگ های روشن به سمت جلو،
استفاده از یک آیتم تزئینی به عنوان نقطه کانونی

حیاط های بزرگ
در طراحی محوطه،فضای زیاد یک چالش است زیرا عناصری که اضافه می کنید باید متعادل، مشخص و منسجم به نظر برسند. برخی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از یک حیاط بزرگ شامل تقسیم زمین به اتاق‌های مختلف در فضای باز، استفاده از مجموعه‌ای از گیاهان و علف‌های بومی که در هر فصلی عالی به نظر برسند، افزودن نقاط کانونی و موراد دیگر است.

اتاق های کوچک را در دورترین گوشه‌های زمین قرار دهید.سپس اتاق های اضافی را در امتداد محیط و در مرکز فضا اضافه کنید. 

ایده های دیگری که باید در نظر بگیرید:

دیوارهای حائل را اضافه کنید تا فضایی تراس مانند ایجاد کنید که به جذابیت بصری می افزاید.
از چمن های زینتی برای نرم کردن ظاهر دیوارها استفاده کنید.
ترتیبات کاشت پلکانی را اضافه کنید که شامل درختان بزرگ به سمت پشت، درختچه ها و علف های بلند در وسط، و گیاهان چند ساله و درختچه های کوتوله در جلو هستند.

جمع بندی:

طراحی محوطه می تواند یک چالش باشد،اما در هر چالشی فرصتی نهفته است.با طراحی محوطه ی حرفه ای ، تعامل مردم با ساختمان خود را افزایش خواهید داد و خود نیز،بهترین استفاده را از فضای موجود در ساختمان خود خواهید برد.